Erik Rosenius har utbildat sig vid Musikhögskolan och Stockholms Konstnärliga Högskola (tidigare Operahögskolan) i Stockholm samt vid operastudion på Berliner Staatsoper, där han sjungit en rad roller under dirigenter som Daniel Barenboim och Zubin Mehta. Han har sjungit en rad roller på Göteborgsoperan 2021-2022 och har de senaste två åren dessutom varit knuten till Kungliga Operan i Stockholm i roller som Truffaldin i Ariadne auf Naxos, Femte Juden i Salome, Sparafucile i Tosca och Fritz i Mats Larsson Gothes Löftet. Erik är en del av Barbara Hannigans utvecklingsprojekt Equilibrium Young Artists, och har med henne som dirigent framträtt bl a som Father Truelove i The Rakes Progress med Göteborgs Symfoniorkester och på turné samt som bassolist i Mozarts Requiem med Münchner Philharmoniker och med Barcelona Symphony Orchestra. Sommaren 2023 gjorde han en bejublad Banco i den rosade föreställningen Macbeth på Läckö Opera och han gjorde Frank i Vattnäs Konsertladas uppsättning av Läderlappen med premiär på Nyårsafton 2023. Erik sjunger i princip alla baspartier i hela oratorierepertoaren och har ett stort intresse för romanssång.